Jon Kristian er 19 å gammel, og kommer fra Notodden i Telemark.
Han går halvtårskurs på fotball-linja

Hvorfor valgte du å dra på folkehøgskole som halvtårselev?
Det er fordi jeg skal i militæret i januar. Jeg var veldig usikker på hva jeg ville halvåret før førstegangtjenesten, og det første jeg tenkte var at jeg skulle jobbe et halvt år. Jeg søkte litt rundt på ulike jobber, men fikk ikke noe ordentlig svar, så jeg valgte å sjekke ut andre alternativer. Søsteren min hadde allerede gått et år på folkehøgskole, så jeg gikk inn å surfet litt på nettsiden til folkehøgskolene. Det var der jeg fant ut at det var mulig å gå halvtårskurs, og ble fort overbevisst om å søke på det.

Hvorfor Vefsn Folkehøgskole?
Det var litt tilfeldig at jeg havnet her oppe. Da jeg søkte rundt på de ulike folkehøgskolene poppet Vefsn folkehøgskole opp med mange alternativer jeg likte, og jeg søkte meg inn på både Idrett ALT og Fotball. Et par dager senere fikk jeg tilbudet om plass på fotball-linja, og svaret var enkelt!

Hva var dine forventninger til folkehøgskolelivet?
Jeg hadde hørt en del om hva folkehøgskolelivet gikk ut på fra søsteren min. Hun sa mye positivt om alle menneskene man møter på en slik plass. Jeg var derfor veldig interessert i å møte mange annerledes mennesker enn meg selv. I tillegg ønsket jeg å kunne bli mer selvstendig og å utvikle meg som person. En liten bonus var også at jeg fikk prøvd å flytte hjemmefra.

Har du fått et annerledes syn på folkehøgskolelivet etter å ha vært her et par måneder?
Jeg var litt usikker på valget mitt, men ble fort overbevist etter de første dagene. Det var overraskende god stemning i klassen, og utrolig mange fine mennesker rundt meg. Det ble en helt ny hverdag for meg, og det på en bra måte. Det er noe annet enn skoledagen jeg var vant med. Her har man mye friere tøyler, og det er ingen frister eller innleveringer som må bli gjort.

Hvordan ser du for deg å dra etter et halvt år?
Uff, det vil jeg ikke tenke på. Det var små trist bare å dra herfra i høstferien!

Er du glad for valget av å dra på fhs?
Angrer ikke et sekund!

Hva er ditt beste minne?
Turer har vært morsomt. Sånn som Live or let die og topptur på de Syv Søstre. Egentlig er alt bare et stort bra minne, som kommer godt med i bagasjen.

Har du tanker om å bli et halvt år til? Hva er eventuelt grunnen?
Jeg tenker veldig mye på det. Planen er jo å dra i militæret, og det er vanskelig å gå bort fra en solid plan. Blir jeg er halvt år til, så forsvinner også planen om å jobbe og tjene penger til studietiden etter tjenesten. Samtidig så gjør det innmari vondt å tenke på å skulle dra fra folkene her! I tillegg så går jeg glipp av linjeturen til La Santa og Tyskland, og andre gøyale ting som skjer på nyåret.

Ville du anbefalt andre å gå på folkehøgskole?
Jeg anbefaler virkelig å gå på folkehøgskole. Man møter utrolig mange hyggelig og spennende folk som man lett blir kjent med. Folkehøgskole er fem stjernes!