Skuespiller-klassen holder seg aldri lenge i ro; nå sist uke var klassen på tur til Mo i Rana på Vinterlys-festivalen!

Vinterlys er en teaterfestival som blir arrangert av Nordland Teater hvert år. Skuespillerklassen deltar på festivalen og ser så mange forestillinger vi bare kan! Hvert år! I år så vi tilsammen 14 forestillinger på bare tre dager, inkludert tradisjonelt teater, konserter, dukketeater, barneteater, eksperimentelt teater og mye mer! Alt unikt og variert, og ikke minst motiverende for oss som er i oppstartfasen på vår neste produksjon nå.

Vi bodde på hotell hvor vi spiste felles frokost, før vi skyndte oss til Teaterkafeen på lunsjteater hver formiddag. Utrolig koselig start på dagen, med varm suppe og brød før vi gikk videre- enten rett på en ny forestilling, eller på jakt etter lokale brukthandler. Klassetur med denne gjengen blir ikke uten litt shopping mellom alle forestillingene, og så klart, masse god mat. De lokale i byen kunne antageligvis høre oss komme en mil unna når vi fant noe spennende!

Noen av felles-favorittene av forestillingene vi har sett, inkluderer;
– «De Usynlige» med Nordland Teater; basert på Roy Jacobsens historie om en familie aleneboende på en øy midt i havgapet på 1900-tallet.

– «Stories of New Mornings» med Maria Solheim; utrolig koselig kveldskonsert.

– «Tidens Korthet» med Trond Peter Stamsø Munch; en personlig forestilling om oppdageren Jens Munk.

– «Yana og Yetien» med Pickled Image og Figurteateret; som tok stilling til hvor vanskelig det kan være å komme til et nytt sted hvor du ikke forstår språket eller kulturen.

…og så klart, mange flere! Man kan lese hele programmet som var, på hjemmesiden til Nordland Teater.

Nå som vi har kost oss på tur, er det tilbake til arbeid mot vår neste produksjon «Verdas mest forelska par»- følg med! Det blir et artig stykke med vedens beste skuespiller-familie. ?

Henriette og Brit