Hva er bedre enn å være på teaterfestival sammen med verdens beste gjeng? Se 13 forestillinger på fire dager? Reise sammen med de aller beste folka og se teater som er så bra at man blir helt stum… Skuespiller, Nettserie og Lyd Lys Scene dro til Mo i Rana og Vinterlysfestivalen 2018 med festivalpass, godt humør og høye forventninger mandag 12.2. Vi fikk innlosjert oss på Fjordgården Hotell, og dro rett oppover på Nordland teater for å få med oss lunsjteater med Marit Adeleide Andreassen. Ei fin lita forestilling i teaterkafeen hvor vi også fikk servert nydelig suppe. Etterpå var det intervju med skuespilleren, der hun fortalte om sin vei inn i teateret. Artig og interessant om kunstens tornefulle vei, om dager med suksess og motgang… Senere på dagen fikk vi med oss Bang og Brean, et musikalsk univers basert på Joni Mitchells sangtekster.

På kvelden så vi «Ærlig Talt», en frisk og frekk Standup med Ingrid Evertsen i spektrum. Herlig forestilling der vi fikk tenkt noen nye tanker men mest av alt flirt oss skakke av all galskap som fins i de nære ting. Vi bodde veldig bra på hotellet vårt. Det var store fellesstuer der vi kunne slappe av, spille gitar, lese bok, spille sjakk, drikke kaffe eller bare snakke sammen og kose oss ilag. Deilig mat, der særlig sprøstekt bacon var en hit hver morgen. Hit skal vi definitivt neste år også!

Hver dag var vi ute og spiste god middag på ulike steder som hadde «drømmematen». Det ble burger, pizza, biff, vegetarmat, og ikke minst sushi. Godt å ha penger i klassekassen til ekstra kos og trivsling. Hver gang vi er på tur ilag oppdager man nye sider hos hverandre, som gjør det gode miljøet vi har ennå bedre <3 Vi har virkelig dypdykka i ulike teaterformer disse dagene og alt kan ikke nevnes her, men « Made in China» med Figurteatret og Wakka Wakka må nevnes!! Helt fantastisk, må bare oppleves. Vi har sett viktig og sterkt teater om seksuelt misbruk, monologstafett, fått med oss Slampoesi-konsert, barneteater, og den klassiske forestillingen «Medea» i moderne spillestil. Og myyye mer. Neste år satser vi på å delta også på scenen med egen produksjon. Det blir ikke bedre enn det! Takk for inspirerende, og magiske dager på Vinterlys!!

Les om Vinterlys 2019.