Tre uker har gått siden elevene på Idrett ALT kom til Vefsn Folkehøgskole Toppen. I løpet av de ukene har vi vært igjennom forskjellige idretter som viser til det brede spekteret som idrett alt har å by på.

Første uken var Idrett med på rafting sammen med Fjellsport og Friluftsliv. Ved hjelp av RiverNorth rafting fikk klassene kjenne på adrenalinet når man kjører ned over elvestrykene. Det ble også mye lek og moro med båtene, der instruktørene viste mange forskjellig morsomme ting man kunne gjøre med båten. De som ville kunne også prøve klippehopping i elven, der man kunne hoppe fra 3 eller 8 meter.

Rafting

Rafting i Trofors med friluftsliv og fjellsport og kajakk

Uken etter var klassen på fotballgolf, noe svært få hadde prøvd før. Klassen dro til en ganske så ny oppstartet fotballgolfbane på Helgeland. Der fikk man prøve seg på kombinasjonen mellom fotball og golf på en bane med 18 hull. Alle koste seg i fin-været mens man kunne kjenne litt på konkurranseinstinktet innad i lag-gruppene.

Dagen etter fotballgolfen fikk klassen more seg med nærkontakt sporten, Rugby.  Ulf (læreren vår) hadde hyret inn ei dame som har vært med på landslaget i rugby. Hun lærte oss både teknikker og regler. Første dagen lekte vi oss og spilte «tap» rugby, og neste dag spilte vi «holde» rugby som er enda litt mer nærkontakt. Det endte godt for alle med tanke på at det var ingen som måtte dra til legevakta.

Rugby Mosjøen Toppen Halsøy USA Takling

Tøffe tak på Rugby

Årets første linje-tur var på Husvær, der vi overnattet på en båt. Klassen skulle havfiske i to dager, og der delte vi opp klassen, så 10 dro ut første dagen og 10 dagen etter. Mens noen var ute på det store hav og fanget middagen til hele skolen, var det god stemning på kaia med kortspill og kos. Vi grillet hamburger på kvelden og klassen fikk god kvalitets-tid sammen. Når vi skulle hjem hadde klassen fanget nok fisk til å mate hele skolen, så det ble fiske bufeet til middag dagen etter.

Grotteturen i de flotte omgivelsene rundt Mosjøen var ekstra utfordrende når det begynte å regne. Vi kjørte buss i ca. 30 min og ble møtt med en ganske så bratt bakke.  Alle kom seg opp og vi tok på oss de fine dressene som vi fikk utdelt tidligere (bilde).  I grotten var det som om stein-taket var dekket av små diamanter og det var elver som gikk igjennom grotta. Vi måtte krype, klatre og hoppe for å komme oss fram. Midt inni tente vi lys til minne for barna som var fanget i en grotte uten mat i flere uker, og Ulf hadde en liten opptreden for oss med sitt munnspill. Etter mer kryping og klatring kom vi oss ut på andre siden og begynte å gå ned igjen, lettere sagt enn gjort.

Øyfjellet Mosjøen Idrett alt Grotte Tur

Klassen klare for å utforske Øyfjellgrotten

Den tredje uken har vi hatt basketball med 2.årseleven John Lund fra USA som lærer. John har erfaring fra High School laget Staples Motley i Minnesota og er meget dyktig spiller.  Selv om mange har spilt litt basketball i gymtimen eller litt på fritiden, så har alle fått lært litt mer teknikk og fått spilt masse med ball.

Basketball USA Toppen Mestere

Basketball med John som trener