Da er første og andre linjeuke over, og vi på laptop er godt igang med å produsere musikk. Første linjeuke hadde vi et prosjekt kalt O.W.O.T. – one week one track, og da skulle alle elevene lage en sang hver i løpet av 5 dager. For noen var dette relativt skummelt i og med at de ikke hadde jobbet så mye i programmet vi bruker fra før, men vi heiv oss ut i det alle sammen likevel.

Skoledagene og kveldene ble brukt inne på laptoprommet, og med god hjelp fra læreren vår Alf og hverandre var de aller fleste klar for å mikse sangene fredag morgen. Etter et par timer miksing var sangene klare for å presenteres for bandklassen, og vi avslutta dagen med helt fersk musikk og skoleboller – også kalt «trivsling» her på Toppen.

Noen kom langt med sangene og gjorde de ferdige, andre fikk bare gjort ferdig en liten intro. Uansett var det en stor mestringsfølelse å faktisk fullføre en sang på så kort tid, noe som vanligvis kan være vanskelig. Et par av elevene lagde musikk de tenker å jobbe videre med, andre valgte heller å starte med noe nytt dagen etterpå. Uansett fikk vi alle kjent på det å produsere og forholde seg til en deadline!

I linjeuke 2 var det tid for konsert – for noen av oss. I og med at de fleste av oss ikke har mye erfaring med å spille elektronisk musikk live, valgte vi heller å dele oss i tre grupper; gruppe 1 skulle ha konsert, gruppe 2 skulle jobbe med teknikk og klargjøre studioet vårt for opptak av band, og gruppe 3 skulle jobbe med lydeffekter og såkalte «foleys» til nettserie og teaters elevkveld.

Dermed har vi jobbet med litt forskjellig inne på laptoprommet denne uka. Noen har rigget seg opp i studio med ulike duppeditter som skal brukes i forbindelse med konserten, andre har klødd seg i hodet og prøvd å få studio i stand, mens noen har gått rundt med en liten opptaker og tatt opp lyden av biler som skrenser og folk som går i trapper. Det er alltid noe spennende og kreativt som skjer på laptop!

Konserten endte opp med å bli utsatt til tirsdag neste uke, så dermed har de elevene som skal være med der fortsatt litt arbeid å gjøre i helga. Vi gleder oss til å vise resten av skolen hva vi bruker dagene våre på!