Hver høst blir våre nye elever på Vefsn Folkehøgskole Toppen kjørt ut i villmarka for å overleve på egenhånd med kart, kompass og minimalt med utstyr. Vi kaller konseptet Live or let die, og det handler om å bygge lagånd og være gode problemløsere når omgivelsene er ukjente.

Vi legger opp turen i fem nivåer, og elevene får selv velge hvor utfordrende de ønsker at dette skal være. Alle skal med! De mest vågale får fort en marsjrute på over to mil, mens de som ønsker en enklere tur greier seg med noen få kilometer. Kriteriet er at gruppa skal overnatte ei natt ute med kun presenning som beskyttelse mot vær og vind. De skal neste dag finne vårt felles leirsted ved Herringen bygdehus, hvor hele skolen skal ha ei felles overnatting.

I år var vi knallheldige med været. Etter en søkkvåt sommer i nord, har høsten vært tørr og fin. Vi fikk strålende sol med oss, 15 varmegrader på dagen, og kald og klar nattehimmel over oss. Det har vært raust med nordlys i høst. Dette fikk vi selvsagt også glede av på denne turen.

Elevene var godt fornøyde da de nådde leiren. Noen hadde til og med vært heldige å møte reinsdyr, naturlig nok ettersom vi har beveget oss i Jillen-Njaarke reinbeitedistrikt. Kjøkkenet tok i mot gjengen med nydelig mat, og stemninga utover dagen var god, spesielt da linjelærer på musikk, Jøran, satte i gang allsang om kvelden.

Tre elever om turen:

Nikolai Skovly, musikk (årselev):

Jeg syntes at det å bli sendt ut i villmarken var veldig gøy og spennende.  Det var også kult å få den tilliten at vi klarte oss selv. Høydepunktet, som alt annet med folkehøgskole, var folka.  Når man blir putta sånn sammen i den situasjonen, må man jo bare fungere som ett team. Gruppen vår slet litt med å få tak i vann vi syntes var drikkbart, men det la egentlig bare til opplevelsen:)

Torsten Madsen, Fjellsport og elvepadling (internasjonal elev):

I loved it personally, I think the best moment I had is realizing that we accidentally got lost on a mountain. I think the biggest challenge was getting down the mountain while keeping a good attitude. I have a pretty warm sleeping bag so I didn’t mind.

Hedda Fossli, Friluftsliv Lett (andreårselev):

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.Jeg syns det er veldig spennende å lærerikt å bli sendt ut i villmarken slik vi ble. I forhold til i fjor så var det veldig gøy å være med på turen i år, for jeg var syk i fjor. Det var derfor gøy at jeg fikk prøve på nytt i år. Høydepunktet er jo alltid å komme fram å møte alle de andre. Det mest utfordrende er at det er mye bekker som man må gå over eller at vi gikk opp et fjell. Et tips til neste kull med elever er at det bare er å glede seg,  for det er veldig gøy. D bør ikke tenke så mye på hvilken vanskelighetsgrad man tar, for man får det til uansett.