Vi på Vefsn Folkehøgskole sine linjer Teater, Laptopmusiker, Band og Sceneproduksjon, bestemte oss denne høsten for å ta den årlige linjeturen sammen til selveste London. Med disse linjene kombinert ble vi cirka 30 elever, noe som satte et godt utgangspunkt for en begivenhetsrik tur. I Storbritannias hovedstad ventet det oss fullpakkede dager med aktiviteter både på tvers av linjene og hver for oss. Den norske ungdommen med ulik reiseerfaring skulle nå ta seg ut på en ekte storbytur. I ordene til Theodor på teater, samt den populære tv-serien Friends «London, baby!»

Byliv

Selv om vi reiste i en noe stor gruppe på turen, var det fortsatt mye rom for utforsking på egenhånd, og dette tok nesten alle godt utnytte av de aller fleste dagene.  Etter hvert som vi ble vant til og trygge på T-bane-systemet var vi klar til å dra på egne ekskursjoner i par eller i mindre grupper. Noen av oss valgte å dra på utforskning i Londons kjente Hyde Park, der de fikk nærkontakt med både svaner og ekorn, mens andre heller ville se på og shoppe etter instrumenter ved Denmark Street, eller handle usannsynlig mye klær og annet stæsj på Camden Market.

Kulturliv

Gjennom turen fikk hver og en av oss være med på mange kulturelle opplevelser relevante til fagene våre, som vi sammen kunne analysere og lære fra. Hele reisegruppa fikk gleden av å le til vi ble kvalme av den legendariske musikalen The Book of Mormon. Linjene Teater og Sceneproduksjon fylte dagene med forstillinger som Wicked og Matilda. Band-linja dro heller på ulike konserter som for eksempel Snarky Puppy i den enorme og fantastiske Royal Albert Hall. Hele uka var proppet full med spennende og morsomme kulturopplevelser som jeg tror vi blir å snakke om mye i tiden fremover, men mest av alt minner som vil bringe oss sammen som mennesker og styrke folkehøgskoleopplevelsen.