#LLS

LLS jobber med generalprøven på Kulstad skole

LLS har gjennom oktober jobbet på Kulstad skole. Kulstad skole er en barneskole i Mosjøen bare noen få minutter fra Toppen. Skolen hadde nemlig i år sitt 20års-jubileum, og klassen ble spurt om å hjelpe til.

Om prosjektet

Skolen hadde bestemt seg for å sette opp 7 forskjellige teater, ett for hvert trinn. Hvert trinn var delt opp i tre grupper, slik at det ble tre forestillinger alt i alt. Temaet var moderniserte eventyr. De forskjellige trinnene hadde løst dette ved å ta i bruk nyere teknologi. Det var god bruk av apper som Tinder, Snapchat, Instagram og andre sosiale medier. Et trinn hadde også tatt seg friheten til å lage en filmatisering av eventyret «Prinsessen som ingen kunne målbinde». Klassen vår skulle som vanlig stille med lyd og lys.

#Kulstadskole #LLS #vefsnfhs #Kulstadskole #LLS #vefsnfhs

Teknisk løsning

Til utstyr fikk vi for første gang tatt i bruk den nye Imacen vår, og vi fikk brukt den relativt nye digitalmikseren. Vi satte også opp PA-anlegget vårt, noen monitorer og en god del forskjellige lys. Skolen hadde forberedt lister over lydeffekter og musikk de trengte til de forskjellige stykkene. Disse satte vi inn i et program som heter Q-lab som lar oss spille av lyd, bilder og videoer i en rekkefølge vi selv ønsker, og til sammen hadde vi 101 forskjellige «ques». Vi hjalp også skolen med å ta opp noen låter som førsteklassen sang til, deriblant «bjørnen sover» som var skrevet om til eventyret deres om Gullhår, «Jeg er ikke redd» og «tre små fisk» som også hadde ny tekst.

Vi delte klassen til de forskjellige oppgavene. Jarl-Erik tok ansvar for digitalmikseren, Aleksandra og jeg (Albert) tok ansvaret for Q-lab, mens Eivor og Adrian styrte lys.

Vi jobbet på skolen i til sammen tre uker. Mye av denne tiden gikk ut på at stykkene skulle øves inn, generalprøver og til slutt framføringen foran besøkende. Det var mange morsomme innslag. Blant annet hadde personalet satt opp en egen dans til sangen «Limbo», mens elevene utenom forestillingene hadde sang med låtene «du og jeg og vi to» og skolen egen låt som klistret seg lett til hjernen.

#Kulstadskole #LLS #vefsnfhs

Vi på LLS fikk også litt tid til å more oss med rekvisitene fra forestillingen

Alt i alt ble dette noen slitsomme, men morsomme uker, og det var veldig greit og komme tilbake til gamle vaner på Toppen.

Til slutt vil vi medbringe en takk til Kulstad skole for oppdraget og noen fine opplevelser.

Tekst:  Albert Ringard