Nå har vi gjort ferdig vår siste store produksjon, ”Mine barnslige venner” som er skrevet av Lars Vik. Stykket hadde urpremiere i Porsgrunn via Fantasifabrikken og Grenland friteater i november i 1993. Produksjonen vår var et samarbeid mellom linjene BAND, LYD LYS SCENE og SKUESPILLER.

Vi på Skuespiller brukte lang tid på å jobbe med manuset og samarbeide med lyd lys scene om scenografien. Vi jobbet i en måneds tid med produksjonen, og forsøkte å gi mest mulig liv til stykket. Scenografien var et samarbeid mellom teater og lyd lys scene, som gjorde en fantastisk jobb. ”Mine barnslige venner” er et teaterstykke som passer for alle aldersgrupper, men siden det er særlig rettet mot barnepublikum så er det litt klovnete av seg. Det var derfor viktig at vi jobbet mye med karakterutvikling og samspill med publikum for å få best mulig uttrykk.

Vi samarbeidet med band linjen om sanger og musikk til karakterer og situasjoner i stykket. Det var noen tekster som allerede var i manus som de satte musikk til, i tillegg til at de lagde omtrent fem sangtekster til stykket. Band var også med som skuespillere for å lage bedre helhet, vise tilknytning til historien og for å være en levende del av stykket. Samarbeidet mellom linjene var veldig vellykket og alle leverte. Sammen lagde vi et solid produkt som ble veldig godt mottatt av publikum i alle aldre.

Tekst: Hanna Dahlstrøm