Hans Jacob Øksne er en av lærerne på linja Sceneproduksjon. Han underviser også på Work At Music – band, og har valgfag og fellesfag. Uten HJ hadde det ikke vært like moro på Toppen. Hos han sitter humoren løst 😀

Hvem er Hans Jacob?

Kroppen sier 49 år, men hodet sier noe helt annet. Det har ikke helt hengt med i aldringsprosessen. Jeg er opprinnelig fra Mosjøen. Men har bodd overalt i Norge. Bodde en snartur i Østerrike og Sverige, men landet til slutt trygt hjemme i Mosjøen igjen. Jeg vil gjerne få beskrive meg selv som rolig, snill og grei, og synes det er viktig at folk har det bra.

Familieforhold/status, åssen ligger det an?

Singel nyfødt bestefar med datter/barnebarn i Ålesund, og øvrig familie i Mosjøen. Veldig bra!

Har du noe spesielt Livsmotto?

Hmm.. Er det ikke noe som heter: “Det er bedre med ei geit på taket enn den skarpeste kniven i skuffen”? Neida..

Det må vel være “Ta det piano” – ro ned, ingen grunn til å stresse. Og folk som kjenner meg vil nok si at jeg sjelden stresser, selv når jeg har god grunn til det. (red: Spot on! ) 🙂

Funfact om HJ:

Jeg har alltid vært interessert i radiostyrte farkoster, spesielt båter og helikoptre. Og har etterhvert mistet litt oversikt over hvor mange jeg har.

Favoritt kosebamse: Hvit kanin som lyder navnet «Snuppen».

Guilty Pleasure:  Britney Spears´ store hit «Hit Me Baby One More Time». 😮

Hvilken bakgrunn har du?

Jeg har spilt piano siden 8 års-alderen, gikk Namdals Folkehøgskole på Grong, tok lydutdannelse ved Norsk Lydskole (i dag
Høyskolen Kristiania /Westerdals Oslo ACT), og har jobbet freelance lydtekniker i 30 år. Et år på folkehøgskole var for meg helt avgjørende for hva jeg valgte å gjøre videre i livet. F

Hva driver du med i fritiden?

Jeg spiller i band rundt omkring, og for tiden er det garasjebygging hjemme. Er glad i å ta en tur på café med gode venner. Synes også at det er veldig godt å dra på hytta, gå turer, sitte ved bålet og varme seg. Men av og til er det perfekt å bare sitte i sofaen og tenke på hvordan det ville ha vært å trent på Frisk3.. (Hmm.. dette høres jo litt ut som en dating-profil..) 😉

Hva er du opptatt med akkurat nå?

At elevene er tilbake etter juleferien og at vi er i gang med låtskriverprosjekt på Work At Music – band. Veldig spennende. Så blir det konsert på Lytt på Nytt festivalen i Mosjøen om noen uker. Og muligens blir det litt garasjebygging innimellom.

Hvorfor ble det Toppen?

Jeg begynte første gang i 1993. Jeg søkte på jobb her fordi jeg hadde nettopp avsluttet lydutdannelse, og Toppen kunne akkurat da tilby spennende jobb som lærer i lydteknikk. Siden jeg selv hadde gått 1 år på folkehøgskole, visste jeg at jeg kom til å trives veldig bra. Og det har tydeligvis vist seg å stemme, for jeg er jo her ennå.

Noe av det jeg liker best med å jobbe på Toppen er den gode maten, selvfølgelig.. ? Nei, muligheten til å holde på med noe av det artigste jeg vet (nemlig lyd og musikk) sammen med folk som er like gira som meg selv, le og ha det gøy, og lære dem mange lure tips og triks innen faget.

Noe av det som gir meg mest ved å jobbe på Toppen, er den gode sterke følelsen av glede vi alle sitter igjen med etter en vellykket konsert eller forestilling, og stoltheten over alt vi får til sammen.

Hvis du strandet på en øde øy, hvem fra Toppen skulle du ønske også var der?

Når jeg blir lei av kokosnøtter, kunne jeg sikkert tenke meg en god saftig biff.  Kim Rune tryller jo fram et gourmetmåltid av hvilket som helst slitent jungeldyr. Det måtte bli han.

Og så tuslet Hans Jacob avgårde for å undervise elevene på bandlinja. Eller kanskje fortelle dem noen tørre vitser. Han er like god til begge deler.

Takk for praten, Hansi!