Nettserie og Film linjen, i samarbeid med Skuespiller- Film og Teater linjen, har i løpet av to uker sammen produsert det som blir begge klassenes første produksjon. Det er lagt fokus på forskjellene mellom sceneproduksjon, og filmproduksjon.

Nettserie begynte det hele med og observere timene til skuespillerne, slik at de kunne skrive rollene til dem og manus. Når rollene var skrevet, begynte skuespillerne og øve seg på replikker, mens nettserie forberedte til shoot. Det de gjorde da var å ferdigstille manus og klargjøre utstyret til filming. I denne prosessen, jobbet alle veldig tett med hverandre, noe som gjorde trivselsfaktoren høy. Nettserie delte opp episodene slik at to og to hadde ansvaret for hver episode. Skuespillerne ble deretter tatt inn i grupper basert på episodene de var med i, og fikk øvd seg på deres replikker, med nettserie elevene.

Planen var å filme alle tre episodene på tre dager, altså en hver dag. Etter siste planleggingsdag, med både skuespillere og manus, var det klart for første innspilling. Alle var spente, engasjerte, gira og ikke minst nervøs. For mange av skuespillerne var dette første gang foran kamera, mens for flere på Nettserie, var dette første gang bak kamera. Det hele gikk veldig bra, det første som ble gjort var å gå gjennom scenen med skuespillerne på settet, så var det bare å filme i vei!

Imens skuespillere var av sett, har de jobbet med sine egne to forestillinger, som skal ha premiere på samme dag som serien- på elevkveld 29. september. Skuespiller-klassen er delt i to grupper, hvor hver gruppe jobber med hvert sitt utdrag fra to forskjellige teaterstykker. Klassen fikk disse utdragene på samme dag som de fikk manuset fra serien til nettserie, så da var det bare å begynne å pugge!

Det hele gikk veldig bra. Det endte med et stort smil for alle. Etter mange dager med planlegging, øving, og utallige takes, tror jeg vi trygt kan si at begge linjene er veldig fornøyde og gleder seg til elevkveld, og ikke minst til videre samarbeid på tvers av linjene. Følg med videre på youtube kanalen: https://www.youtube.com/VefsnFolkehogskole/