Teaterproduksjon valgfag har vært på turné til Trondheim med Romeo og Julie. En annerledes, lettlivet og morsom versjon, skrevet av Kari Nilsen.

En teaterproduksjon med turné krever mye av deltakerne, både de på scenen og i apparatet rundt. Og utfordringene blir ikke mindre under pandemien. Likevel klarte vi å komme i mål med et produkt og en prosess vi er stolte av hele gjengen. Vi spilte 4 forestillinger på turen, som varte fra tirsdag til torsdag. Vi fikk overnatte på Skogn og Trøndertun, der vi ble godt tatt vare på av likesinnede. I Trondheim spilte vi på Trondheim Katedralskole og Charlottenlund videregående skole, og det var fantastisk artig.

Brit Helene Valla er teaterlærer og har satt opp utallige produksjoner med ulike aktører og grupper. Hun kan fortelle dette om reisen med Romeo og Julie.

Det å sette opp et Romeo og Julie med teater valgfag har vært en spennende prosess fra start til slutt. Vi startet i september med en ivrig og lærevillig gjeng. Vi lekte og lo, jobbet med hvordan man utvikler karakterer og plot, og ble kjent med hverandre. God kommunikasjon og samhandling er en grunnstein når det gjelder å skape noe sammen. Kari Nilsen, som har hatt praksis hos oss i forbindelse med utdanning, presenterte dem for sin egenskrevne artige versjon av Romeo og Julie, og gruppa tente umiddelbart på dette manuset. Flere i gruppa hadde aldri spilt teater før, mens andre hadde spilt teater siden de var små.

Vilje og pågangsmot

Vi bestemte tidlig at denne produksjonen skulle vi reise på turné med, så viljen til å jobbe og lage en kvalitetsproduksjon var til stede hele tiden. Etter hvert fikk vi med elever fra linja Musikk, som deltok aktivt i planlegging av musikk/lyd. Vi hadde booka turne i uke 11 , så uke 10 var satt av til oppkjøringsuke. Da kom Kjell Kristian Vestermo og jobba med lys/scene og tida fram til turnestart var satt av til intensiv øving. Den lille ulempen var at vi samtidig fikk koronautbrudd på skolen, og inn i gruppa… Mange var syke i oppkjøringsuka. Når noen kom tilbake fra karantene ble andre syke, men vi jobba ufortrødent videre under mottoet : det er ikke over før det er over! Hele bandet var borte, hovedrollene var sjuke, men viljen til å få det til gjorde at båten bar. I dette stykket kunne etter hvert alle rollene til alle karakterene fordi de hadde vært stand in over alt. Siste dagen før turne, var alle på plass, og vi bestemte oss for å gjennomføre!

Jeg har vel aldri noen gang reist på turné uten å ha hatt generalprøve, men den hadde vi altså på Skogn Folkehøgskole, noen timer før premiere. Å få spille forestillingen etter en uke med så mye motgang og usikkerhet var gull! Og mottakelsen av stykket var over all forventning. Trampeklapp og stående applaus på videregående skoler og folkehøgskoler var en fantastisk opptur ?

Hva sitter elevene igjen med?

Å sette opp en teaterproduksjon gjør noe med dem som er med. Man er gjensidig avhengig av hverandre for å få dette til, og alle må ha lyst til å være med å løfte hverandre og få fram det beste i hverandre. Det krever tålmodighet, stayerevne og en vilje til å jobbe fram mot et mål som befinner seg langt der framme. Når man skaper noe sammen, prøver, feiler, utforsker, oppmuntrer, ja, står i en prosess der man ofte kjenner at man er langt utenfor komfortsonen, det er da man virkelig utvikler seg. Både individuelt og som gruppe. Når vi reiser på turné sammen, oppstår det også en god følelse av samhold og stolthet av å ha gjort noe viktig sammen.

Er du fornøyd med produksjonen?

Jeg er veldig fornøyd med hvordan teaterproduksjonen ble. Den hadde en kvalitet jeg mener vi kunne være oppriktig stolt over. Jeg har også sett hvor mye folk har utviklet seg gjennom prosessen. Hvordan de har blitt tryggere på seg selv både som skuespillere og mennesker, hvordan de har jobbet med tilbakemeldinger og strukket seg mye lengre enn de selv trodde var mulig. I denne produksjonen har elevene hatt en helt reell medbestemmelse på alle valg i produksjonen, noe som har gjort at de har hatt, og tatt, mye ansvar. Aller stoltest er jeg likevel av deres VILJE til å gjennomføre teaterproduksjonen og turneen selv om vi i hele oppkjøringsuka hadde alle odds mot oss. Der viste de et engasjement og en styrke som også minte meg på at her står man på uansett! «Det er ikke over før det er over»!

Og dette sier elevene:
Hanne sitter på bussen og slapper av på turné med stykket Romeo og Julie.

Hanne Persson

Jeg er kjempefornøyd med resultatet! Vi klarte å lage det til vårt eget teater og det er jeg stolt av! Jeg har definitivt lært masse om meg selv. Jeg hadde aldri stått på en scene før, så det var veldig mye som var skummelt og det hendte mange ganger at jeg ville snu. Men jeg hadde mange folk rundt meg som trodde på meg da jeg tvilte mest. Det hjalp meg veldig! For min del var det beste med turneen den følelsen etter hver forestilling. At vi hadde fått til noe sammen som var vårt eget! Og selvfølgelig å få reise rundt med verdens beste team!
Hanne Persson, elev Kreativ MIX

André koser seg med middagen på turné med Romeo og Julie.

André Schonhowd

Jeg har sett at uansett hva livet kaster mot oss, så hjelper det ikke å gi opp. Det er bare gi på videre. Vi ga alt vi kunne og vi hadde det gøy på tur, noe som er fint å se tilbake på. Jeg har lært at man ikke skal gi seg før det faktisk er over. Det er bare å tenke positivt, så går det som regel bra til slutt. Og erfaringen med å jobbe i en gruppe og dra lasset i riktig retning vil jeg ta med meg videre. Noen av de beste minnene er turen nedover til skogn fhs med god stemning. Og rett før premiere der vi dansa og koste oss max. Alle fine folka vi møtte på turen og det gode samholdet i gruppa. Men det beste var når jeg innså at det er dette kanskje er noe jeg vil gjøre i fremtiden sånn på alvor. Nå er det ikke bare en ide og en drøm, men faktisk et mål. Denne turen vil jeg ta med meg resten av livet!
André Schonhowd, elev Kreativ MIX