w@s i Stockholm

Teater dro sammen med Lyd-lys-scene på studietur til Stockholm, og de fem dagene vi var der (20. til 25. november) ble fylt av mange teaterbesøk, kjekke forestillinger, god mat, masse god mat, oppdagelsesturer rundt om i byen, og egentlig bare utrolig mye kos. Men denne flotte studieturen startet med en togtur med nattoget, noe som ifølge mange ikke er det enkleste å sove på. Selv Ingvald, som elsker tog, ble litt sliten. Togturen resulterte i mange overtrøtte mennesker og en del interessante samtaler. Vi hadde prøvd å holde oss våkne ganske lenge, men til slutt bestemte vi oss for at det kanskje var lurt å prøve å få blund på øynene. Folk lå i alle slags mulige rare stillinger; noen med bena rett i været, og noen hadde til og med lagt seg på gulvet i kamp om å prøve å finne den mest komfortable stillingen å sove i.

Etter toget, skulle vi ta fly, og på flyet fra Gardermoen til Arlanda møtte vi Carola. Det var en kjekk opplevelse, både fordi hun var veldig hyggelig, men også fordi det alltid er litt morsomt og rart å møte kjente folk på helt hverdagslige steder når man minst venter det. Vi fikk snakket litt med henne før både hun og oss måtte videre.

Da vi var framme i Stockholm ble trøttheten erstattet av glede og nysgjerrighet, og vi som ikke sov dro ut for å utforske den svenske hovedstaden. Dagene som fulgte var fulle av teaterforestillinger, restaurantbesøk og kos. Andre dag i Stockholm så vi teaterstykket ”Guldet” ved Stadsteatern i Skärholmen. Dagen etter så vi ”Hela familjen”, et stykke om storesøster Leia (oppkalt etter prinsesse Leia), lillesøsteren hennes Padme, som ikke kan snakke, og deres to foreldre som prøver å være veganere, men som ikke får det helt til. Teaterstykket var fullt av utrolig stilige og interessante danser om blant annet daglige gjøremål, kjærlighetssorg og glede. På Stadsteatern i Stockholm sentrum så vi også ”Fadren” av August Strindberg og ”Romeo og Julie” av William Shakespeare.

Veien fra Castanea (hostellet vi bodde på) i Gamla stan til Stadsteatern i Stockholm sentrum var akkurat passe lang og ganske koselig. Om vi gikk en spesiell vei, fikk vi se en veldig fin isbane, hvor det om dagen var mange folk som skøytet og andre som spilte live musikk. På en av kveldene vi var på vei tilbake til hostellet etter å ha vært på en forestilling, syntes vi at vi så to rotter ved den ene søppeldunken ved siden av isbanen. Ingvald gikk litt nærmere for å se hvor den andre rotta ble av. Da han var svært nær søppelkassen, hoppet rotta ut rett foran Ingvald, som satte i et lite pingleskrik.

Da teaterklassen var å så ”Papper”, en forestilling helt uten ord som istedenfor ble fortalt gjennom skuespillerne utkledd som dukker og alle de forskjellige papirtypene de brukte til å fortelle historien gjennom, var Lyd-lys-scene i Soundtrade Studios, hvor mange store og verdenskjente artister har spilt inn plater. Aaron satt på krakken som Agnetha Fältskog (hun blonde i ABBA) satt på under innspillinger av en av låtene deres.

På torsdag da vi skulle se standupshowet ”Jag er Gud” av Marika Carlsson, klarte vi på en eller annen uheldig måte å dukke opp på feil forestilling. Standupshowet skulle bli spilt på Cirkus, så da vi så en inngang opplyst av lyslenker i forskjellige farger hvor mange andre mennesker var på vei, tenkte vi at det sikkert var her vi også skulle dra, for det minnet litt om et sirkus med alle disse fargene. Men det viste seg fort at vi hadde vandret inn på ”Mamma Mia The Party” så vi snudde, gikk ut døra forbi dørvaktene og fant veien dit vi egentlig skulle.

Før vi tok avskjed med Stockholm på fredagen, var vi innom dukketeateret Tittut (som spesialiserer seg på barneforestillinger) og så den utrolig flotte skyggespillforestillingen ”Embla – En flicka mitt i kosmos”, som var basert på bøker av Majken Pollack og Sara Lundberg. Det var en veldig fin avslutning på de fem kjempekjekke og superkoselige dagene i Stockholm sammen med verdens beste gjeng!

Tekst: Elina Aurora Tang Wa Pedersen