eventyret-hovedbilde-blogg

Work@stage har virkelig imponert oss, og et stort publikum i Mosjøen. På tre dager har de spilt fantastiske 12 forestillinger her på skolen og på Mosjøen Kulturhus. Vi var tøffe i trynet og bestemte oss for å spille to produksjoner samtidig! Det sier seg selv at da ligger man ikke på latsida! De starta med manus for fem uker siden, og fra da har lyset stått på i Black Box og på scenen både dag og kveld.

«Eventyret» fra «Flåten»

Alle ønsker seg barn, men ingen ønsker seg ungdommer…

Tematikken er utvilsomt alvorlig, men de har skapt en kunstnerisk liten perle av dette manuset. Mye å le av, mye å reflektere over, spennende fortellerteater.

Du møter en gjeng ungdommer som har rømt bort fra virkeligheten og nå sitter rundt et bål og varmer seg på flammene mens de sammen skaper eventyret om gutten som ikke ville vokse. Foreldrene til denne gutten prøver alt som står i deres makt for å få han til å vokse, men ingenting ser ut til å virke. På samme måte som ungdommene rundt bålet drømmer seg bort fra virkeligheten, vil dere bli dratt inn i ”Eventyret” om gutten, foreldrene og alle som prøver å få ham til å vokse. Men det er en kald verden vi lever i, og ungdommene kan ikke unnslippe virkeligheten. ”Eventyret” utvikler seg i den samme retningen som ungdommenes egne liv; der de alltid havner tilbake i den samme gamle fortvilelsen.

Frokost i det grønne

Her spiller de en absurd krigskomedie som, bokstavelig talt, slår gnister. Vi møter mennesker som totalt fornekter krigens harde realiteter, og innimellom latterkulene kjenner vi på den underliggende tragedien og tristheten. Vellykket galskap om et vanskelig tema.

Soldaten Zapo er utplassert i krigen. En dag dukker foreldrene hans uventet opp på besøk, og vil ha med sønnen på søndagsfrokost. En usannsynlig koselig piknik blir dermed stelt i stand der på slagmarken, blant granater og bomberegn. Denne falske idyllen er langt over grensen til det absurde etter hvert som krigens alvor blir tydeligere. Et møte med ”fienden” utfordrer familiens fordommer, for hvem er egentlig fienden? Og hvorfor er han fiende? Ble han født sånn, eller er han blitt sånn…? Hensynsløs naivitet blir både komisk og skremmende i dette samfunnsaktuelle stykket.

Man kommer ikke gratis til gode forestillinger, noe de har erfart i løpet av prosessen. At de da lykkes, og at forestillingene blir så godt mottatt er utrolig herlig, og fortjent! Klassen har virkelig løftet hverandre fram gjennom hele prosessen fra leseprøver til ferdig forestilling med fullt lyd og lys. Tusen takk til Lyd/Lys/Scene som er våre viktige medskapere gjennom prosessen. Uten dere ville vi ikke kunnet skape magiske øyeblikk på scenen. Takk til Fabian på Laptoplinja, som har lagd alt av lyd til gjengen på «Frokost i det grønne», i tillegg til å bidra med regitips og oppmuntring. Den utviklingen de har hatt denne perioden både individuelt og som gruppe har vært formidabel. Vi gleder oss til å følge dem videre i nye produksjoner, på turne, i en oase av kreativ galskap….