Endelig fikk vi treffes igjen etter at skoleåret 19-20 gikk i stykker da samfunnet ble nedstengt. Og det var helt fantastisk å ses igjen.

Den 12. mars 2020 er en dag vi aldri vi glemme. Da måtte vi stenge ned skolen og sende elevene heim på grunn av pandemien.  Kull 19-20 fikk aldri avslutte skoleåret sammen. Fikk ikke de siste fine månedene av skoleåret i lag, og fikk ikke gitt hverandre den siste klemmen. Og kullet som gikk i 18-19 skulle ha sitt fjorårstreff, men det ble det heller ikke noe av. Samfunnet ble satt på vent, og vi har ventet! Lenge!

Men nå kom begge kullene tilbake. Kullet 2019-20 kom på onsdag og fikk to dager med folkehøgskole og undervisning. Torsdag var det frokost og morgensamling, før hele gjengen dro på tur til Fustvatnet i finværet. For det må understrekes – været var tilpasset anledningen på alle måter.

Fredag var det morgensamling, allsang og tematime, der vi mimret tilbake og fikk snakket om det som skjedde. Det var både latter og tårer i rekkene, helt naturlig. Alle kjente nok litt på skuffelsen over det som ikke ble, og komiske øyeblikk med hjemmeskole. Etter lunsj var det rebus med blant annet «steke-svele-i-blinde» som en av øvelsene.

Fredag kom også gjengen fra kull 18-19. Det tok ikke lang tid før begge kullene gikk i ett med hverandre og helga bare ble supertrivelig. Til sammen var vi ca 60 elever, og det var akkurat som ei vanlig helg på folkehøgskole.

En gruppe hadde begynt å planlegge elevkveld i forveien, og lørdag jobbet vi planene sammen til en helaften. Temaet var 80-tallet, og noen hadde skikkelig gjennomførte antrekk. Kjøkkenet hadde som alltid gjort seg flid, og serverte nydelig mat. Det var flere som hadde savnet maten på Toppen.

Elevkvelden fortsatte med quiz, innslag på scenen og mimrekveld. Omtrent som alle andre fjorårstreff. Bare dette var litt mer spesielt. Vi hadde gledet oss så lenge.

Det var som om vi fortsatte der vi slapp for 2-3 år siden, at det bare var i går vi så hverandre sist. Stippene ble raskt stipper igjen, band og andre spilleglade fant sammen og øvde, sceneproduksjon oppsto mirakuløst og sørget for lyd og lys. Teaterlinja kunne ennå replikkene sine. Folk stilte opp og hjalp til over det hele. Utrolig flotte folk, alle sammen!

Takk kjære «gamle» elever, for at det ble et så fantastisk fint treff på Toppen! For at alle bidro for at vi skulle få det beste ut av disse dagene. Og når alle jobber i lag, så får vi til det meste. Vi et bra team – også noen år etter. Ha en riktig god sommer, og så ses vi igjen på 10 års jubileum!

Gruppebilde av 60 elevene som kom på treff sommeren 2022.