Det var topp stemning på Trofors da vi tok med alle elevene på rafting med River North denne uka. Denne dagen vil nok bli husket lenge.

Toppen tror vi på å gi elevene mot, mestring og muligheter. Derfor tok vi i år med oss hele gjengen til Trofors for å rafte allerede andre uka i skoleåret.

Austervefsna er en perfekt elv for rafting, med store, morsomme og trygge stryk. Elva renner gjennom utilgjengelige juv som kun kan sees fra raftingflåten, og turen gir anledning til å nyte urørt natur sammen med en god porsjon adrenalin og dyktige guider. I tillegg er campen godt tilrettelagt med lavvoer, badestamp og bålplasser for de som venter på tur.

Vi delte gjengen inn i to grupper. De som ikke raftet kunne ta en liten topptur til Storholten for å få opp pulsen og se Trofors i fugleperspektiv, eller de kunne velge å henge på campen. Der hadde vi satt opp frisbeegolfbane, kubb-spill og tatt med fotballer og volleyballer for de som ønsket å være i bevegelse. For de som bare ville henge, var det fyr i bålet, hengekøyer i trærne og langbord for kortspill og prat.

Vi fikk sol på turen, noe vi ikke har kunnet tatt for gitt denne sommeren. Spenningen var til å ta og føle på før elevene ble sendt ut i raften, og glisene var brede etter at de kom i land. Mange hadde benyttet anledningen til å stupe fra klippene og la seg flyte ned elva i våtdrakter. Andre fikk seg mer eller mindre ufrivillige bad. Ingen hadde kjent på dødsangsten, og da var målet nådd!

Elever fra Vefsn Folkehøgskole Toppen på rafting i Austervefsna med River North.

Tekst: Mette Haustreis
Bilder: Jonas Løøv/ Mette Haustreis/ Kevin Fagerheim