Vi brukte lang tid på å fordøye alt vi hadde vært med på etter vi kom hjem. Inntrykkene var mange og opplevelsene kom tett. Men vi er klare for mer Gambia! Der er mer kultur og flere mennesker vi har lyst til å møte, og flere prosjekter og organisasjoner å bli kjent med. Vi gleder oss til å ta med elevene til kulturmøter, opplevelser, tanker og refleksjoner de ellers ikke vil få. Vi kom hjem med en ny forståelse og innsikt, og nå skal vi finne måter å utvikle egne prosjekter der Toppen kan bidra. Vi har allerede startet litt, og istedenfor julegave til personalet gikk det en sum til Gambia Care. Vi håper pengene skal få rustet opp bakgården til neste regntid. Kanskje vi kan danse på nytt flislagt dekke neste år?

Kontraster

Var vi på slumsafari? Kjente vi på hvit skam? Jo, vi kjente definitivt på ulikhetene, og spesielt fordi vi ble så godt kjent med flere gambiere. Det er jo kleint å sitte der å vite at vi har så mange muligheter som de ikke er i nærheten av å få. Hvor heldige vi er som er født i et rikt land, selv om det er en klisje. Som har råd til å spise god mat på restaurant. Det er mange rike turister som ferierer på flotte resorter der nede. Og turismen er igjen veldig viktig for landets økonomi. Men de som ferierer på fine hoteller får neppe oppleve Gambia slik vi fikk det. Vi gjorde oss mange tanker om velstand og fattigdom, og det hadde vi godt av. Jeg tror definitivt det vil prege hvordan vi tenker videre. Det har i alle fall gjort noe med turisten og ferieversjonen av oss tre.

Slumsafari kjenner jeg ikke at vi var på. Det nærmeste vi kom til det, var kanskje da vi var i Kiang Nema. Men, her ble det heller litt snudd litt på hodet, og vi følte mer at det var vi som var attraksjonen. Som hvit blir du lagt merke til. Og vi ble fulgt godt med, snakket om på fremmed språk og studert fra topp til tå. Tror de lo godt av oss, de barna. Men ingen tvil, kontrastene er enorme.

Ekte opplevelser

For å forstå andre kulturer, må vi oppsøke dem og ta del i deres hverdag. I Gambia ble vi kjent med mennesker, deres liv og tanker. Livsgleden og desperasjonen de bærer med seg. Det får vi ikke ved å se på dokumentarer eller høre andre forteller. Når vi danser sammen, spiller trommer og klemmer hverandre, leker på stranda og diskuterer kvinnesyn i bilen – da oppleves det ekte, likeverdig og verdifullt. Vi gleder oss til å treffe igjen de menneskene vi ble kjent med, og håper at ingen av dem faller for fristelsen til å flykte i en åpen båt med utrygg destinasjon.

Mot, mestring og muligheter

Toppen ønsker vi å gi elevene mot, mestring og muligheter mens de er hos oss, og denne reisen skal være en del av det. I Gambia må ungdom definitivt ha mot, og de må tidlig lære å mestre utfordringer i hverdagen. Men muligheter, det har de ikke mange av. Kanskje vi på Toppen kan være med å bidra til flere muligheter for noen framover? Kanskje kan vi bygge opp egne prosjekter med tiden? Nå skal vi se på hvordan vi kan gjøre Gambia til en del av Toppenfamilien. Disse fine menneskene som smiler og tar oss i mot med mottoet «it´s nice to be nice». Dette er begynnelsen på noe fint, og vi gleder oss til fortsettelsen.

Takk for gjestfriheten og at dere gjorde besøket vårt så fantastisk flott og lærerikt, Merete, Kebba, Bob og alle på Mama F’s Home <3

Dette er den siste av totalt 4 blogger fra turen til Gambia i november 2022.