Teaterlinja og Sceneproduksjon fra Vefsn folkehøgskole hadde gleden av å dra på den årlige teaterfestivalen Vinterlys som arrangeres på Nordland Teater i Mo i Rana. Elevene fikk se fantastiske teaterstykker, samt lære å produsere lyd og lys sammen med erfarne teknikere. (Bilde: Barnas Vinterlys, fra forestillingen «Stormen i hodet»)

Teaterlinja hadde gleden av å oppleve festivalen i tre dager. Med roadtrip og hotellbesøk, var dette en kjempetrivelig sosial opplevelse, og ikke minst en kulturell opplevelse de sjeldent vil glemme. Dagene var fullpakket med teater og skuespill fra morgen til kveld. Susuanne Wiese syntes disse dagene var veldig lærerike. «Det var veldig interessant med noen intensive dager hvor teater var alt som gikk i tankene. Utrolig mange inntrykk!», forteller hun. Elevene fikk oppleve alt fra poesilunsj til spøkelsesteater, samt mer anerkjente stykker som riksteatres oppsetning av Sult (Knut Hamsun). Selv om dagene var relativt hektiske og elevene var gira på teater, var det også så klart fint å ha tid til å roe ned med velfortjent pizza eller sushi, dra på bruktbutikk, og virkelig kose seg på tur.

Linja Sceneproduksjon fikk mulighet til å arbeide på festivalen i hele 8 dager. Dette var en sann drøm for en gjeng elever som ønsker å mekke lyd og lys hele dagen lang. Festivalen er stor og på et høyt profesjonelt nivå, og elevene ble spredt rundt omkring på de ulike scenene. De fikk være med på både rigging og miksing av lyd og lys sammen med erfarne teknikere. Dette var en viktig læringsmulighet for elevene som de fikk enormt utbytte av, og de fikk oppleve å ha en viktig rolle i både store og små produksjoner. «Jeg liker at jeg fikk lov å bidra til at folk hadde en fin opplevelse under forestillingen.» forteller Selina Falck om erfaringen.

Elevene takker for flotte, lærerike dager!