Den siste Toppenprofilen for denne gang er Aaron Sebastian Blåsmo Frantzen. Han begynte på Toppen høsten 2016, på det som da het Lyd, Lys og Scene linja (nå Sceneproduksjon). Året etter ble han andreårselev på Teaterlinja. Aaron gjorde mye jobb på mange produksjoner hos oss disse årene, og han var alltid lett og spørre om hjelp. Nå er han i Oslo, og har fortsatt med sceneproduksjoner og film. Snart er han også tilbake i Mosjøen.

Hvordan var møtet med Toppen?

Jeg begynte på Toppen fordi jeg ville gjøre noe annet. Jeg ville ikke forholde meg til normen om at man skal studere og gjøre seg ferdig med bachelor for å så gå ut i jobb. Jeg hadde hørt så mye om Toppen fra andre som hadde gått på folkehøgskolen i Mosjøen, men var litt skeptisk. Et par uker før søknadsfristen var ute, søkte jeg, kom inn og begynte å pakke.

Da jeg kom til Toppen var jeg veldig nervøs, fordi det var så mange mennesker jeg aldri hadde møtt, og ingenting var kjent fra før av. Jeg husker godt at det første jeg gjorde da jeg kom til Toppen, var å få all bagasjen min inn på rommet, låse døren og sette meg ned på sengen. – Hva var det jeg hadde kastet meg ut i?  Jeg begynte så smått å pakke ut og komme meg til rette. Og jeg innså at jeg måtte bli litt bedre kjent med skolen, og dristet meg ned i peisestua.  Det var det stor stemning. Full av fremmede som lo, sang, spilte spill og snakket sammen. Kort fortalt så gikk det kanskje en time, fra jeg var kommet til Toppen, til jeg hadde fått venner for livet.

Hva er dine beste minner?

Dette er nok et av de vanskeligste spørsmålene å besvare, jeg har så utrolig mange gode minner fra Toppen. Men alle de sene kveldene hvor vi hadde film-stunder, elevkvelder eller bare satt på rommene å snakket sammen. Når en gruppe ungdommer samles sammen som på Toppen, så blir man en stor familie, alle kjenner hverandre å det er alltid noe å finne på.

Hva har du gjort etter du forlot oss på Toppen?

Etter at jeg var ferdig på Toppen, valgte jeg å bo i Mosjøen i ett år til, fordi jeg fikk tilbud om jobb i Mosjøen Kulturhus som lystekniker. Etter det året flyttet jeg ned til Oslo for å studere 2-årig filmproduksjon på Noroff fagskole. Så fikk jeg en telefon av en medstudent fra Toppen, som lurte på om jeg kunne tenkt meg å være lystekniker for Kristian Valen. Det gikk ikke lang tid etter før jeg og Johannes turnerte Norge rundt med Kristian Valen. Det var skøy. I dag bor jeg på St.Hanshaugen, og jobber på Oslo Streaming Senter i Oslo Spektrum som fotograf i «Studio-Lagre». Og så tar jeg oppdrag som freelance lystekniker og filmfotograf på forskjellige prosjekter. Toppen har vært springbrettet for meg, og jeg hadde ikke vært hvor jeg er i dag, hadde det ikke vært for Vefsn Folkehøgskole Toppen.

Hva er du opptatt med nå om dagen?

Før jul jobbet jeg 2 uker i Notodden som lystekniker, fotograf og bilde-produser for Munin.Live, som har hatt en kulturfylt julekalender i hele desember med ulike artister fra hele Norge.

Hva skal du gjøre i jula?

Jula skal tilbringes hjemme i Nord sammen med familien, så reiser jeg sørover den 30.desember for å feire nyttår med resten av familien. Så er det rett i jobb etter nyttår. Da skal jeg faktisk til vakre Mosjøen igjen, for å jobbe med lysdesign på Aleksander Nordaas sin forestilling «Ke i svarte e Film Noir». Det gledes ekstremt mye til «hjem-reisen» til Mosjøen.

Har du noen ønsker for året 2021?

Ja, jeg ønsker vel som de fleste andre at koronaen skal forsvinne og at ting blir som normalt igjen. Og at vi som har jobb i kulturbransjen kan få tilbake en forutsigbar hverdag.

Veldig hyggelig å få snakke med deg igjen Aaron, vi forstår du er like ivrig og opptatt fortsatt. Og så ses vi jo snart i Mosjøen Kulturhus! Ha en fortsatt fin juleferie, riktig godt nytt år og kos deg med familien <3