Adrian er født i Oslo, oppvokst i Bærum, og sier han har hatt et ganske kjedelig skoleliv på Oslo International School. Han har drevet en del med lyd og lys i ungdomstiden, og har alltid synes at det har vært mer spennende enn fagene på skolen.

Hvorfor og når bestemte du deg for å gå på Toppen?

Jeg fant tidlig ut at jeg var litt skolelei, så jeg bestemte meg for å takke nei på plass til studiene og heller ta et år hvor jeg kunne prøve ut lysdesign, noe jeg virkelig brenner for. Da jeg så rundt på folkehogskole.no ble det fort klart for meg at den skolen med best miljø virket som Vefsn folkehøgskole, så jeg søkte faktisk kun på Lyd-Lys-Scene linja her!

Hvordan er det å være elev her? Er det som du forventet eller har du fått deg noen overraskelser?

Det er helt fantastisk å være elev her på Toppen! Jeg forventet folkehøgskole til å være litt som videregående, bare uten eksamener, men det er det virkelig ikke! En skolehverdag er helt forskjellig, og jeg har fått bevist en gang for alle at man kan lære gjennom praktiske oppgaver, ikke bare bak en skolepult. Når det kommer til overraskelser, var jeg faktisk veldig imponert over hvor mye teknisk utstyr som Toppen har. Det at vi i tillegg får bruke Kulturhusets utstyr til tider, er jo også et stort pluss.

Hva er dine beste opplevelser så langt?

Jeg kommer sent til å glemme da vi knapt hadde vært en måned på skolen, og LLS-teamet ble sendt som bærehjelp til en helt syk Åge Aleksandersen-konsert, som skulle utføres av Trondheim-lyd. Det jeg ikke visste var at Kjell, vår lys-lærer, kjente lydteknikeren til Åge, så to timer før forestilling ble jeg spurt om jeg kunne ta over lysbordet og kjøre lys under oppvarmingsbandet til Åge, imens, han dro og spiste middag. Jeg tror aldri jeg har vært så nervøs som da jeg sto der og visste at over tusen mennesker sto og forventet et bra show, men det gikk heldigvis bra! Ellers har de fleste produksjoner vi har vært med på dette året skapt veldig gode minner, selv om det har vært mye hardt arbeid.

Hva er det beste med linja/ Toppen?

Det beste med Toppen, bortsett fra en helt utrolig fin beliggenhet, tror jeg må være lærerne. Spesielt Kjell og Hans Jacob, kommer jeg til å savne utrolig mye når skoleåret er slutt, men også resten av personalet, som gjør livet her på Toppen så utrolig fint.

Har du planene klare for neste år?

Njaaaa, har jo søkt igjen til Trondheim da, men det frister jo veldig å bli andreårselev. Spesielt siden flere venner av meg har søkt hit til neste år!

Så gjenstår det å se da…
Vi takker for praten og ønsker denne sprudlende karen all mulig lykke til 🙂